Ebook Rujukan - 70 Contoh Soalan Seksyen Daya Menyelesaikan Masalah

Peperiksaan Online Memasuki Perkhidmatan Awam (PSEE) adalah merupakan peperiksaan atau penilaian wajib yang dijalankan ke atas mana-mana calon yang ingin berkhidmat di dalam Perkhidmatan Awam Malaysia. Hampir semua jawatan - permohonan menerusi portal SPA perlu lulus di dalam PSEE ini.

Peperiksaan ini adalah salah satu cara pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) untuk menapis calon-calon bertepatan dengan kehendak perjawatan serta jabatan. Harus diingat, walaupun dari segi kelayakan menepati, jika gagal dalam PSEE, calon boleh disingkirkan.

Ebook Rujukan Contoh Soalan Seksyen Daya Menyelesaikan Masalah

Rujukan Contoh Soalan Daya Menyelesaikan Masalah - PSEE 2021

Biasanya peperiksaan online ini dijalankan dalam bentuk seksyen. Amnya, terdapat tiga seksyen utama di dalam PSEE, iaitu Seksyen Pengetahuan Am, Seksyen Daya Menyelesaikan Masalah dan Seksyen Kefahaman Bahasa Inggeris.

Selain PSEE, terdapat satu lagi peperiksaan atau penilaian, dinamakan Ujian Psikometrik. Ia adalah ujian berasingan daripada PSEE. Ia merupakan penilaian berkaitan personaliti, sikap, minat, kebolehan dan berkaitan psikologi.

PSEE dijalankan samada melibatkan ketiga-tiga seksyen utama, atau hanya dua seksyen iaitu Daya Menyelesaikan Masalah dan Kefahaman Bahasa Inggeris. Semuanya bergantung kepada kehendak serta keperluan Kementerian atau Jabatan.

Seksyen Daya Menyelesaikan Masalah akan membabitkan penilaian terhadap keupayaan calon menjawab soalan-soalan seperti soalan persamaan kuadratik, peratusan, pecahan, persamaan linear dan sebagainya. Amnya, ia merangkumi soalan matematik di peringkat SPM/PMR.

Tips Terbaik Untuk Jawab Peperiksaan Online SPA

Sepertimana persediaan menghadapi peperiksaan yang lainnya, tips terbaik untuk lulus PSEE, terutama berjaya menjawab soalan-soalan Daya Menyelesaikan Masalah ialah dengan melakukan latih-tubi contoh-contoh soalan seksyen ini.

Ramai calon gagal di dalam PSEE kerana tidak melakukan persediaan atau dengan kata lain tidak mempunyai rujukan yang tepat sebagai panduan. Tiada contoh soalan yang boleh dijadikan bahan ulangkaji dan latih-tubi serta kurang pendedahan kepada bentuk serta format soalan yang akan ditanya.

Ebook Rujukan Extra Seksyen - Daya Menyelesaian Masalah

Ebook rujukan Ekstra Seksyen Daya Menyelesaikan Masalah adalah merupakan satu-satunya panduan dan rujukan yang dikhaskan untuk Peperiksaan Online Memasuki Perkhidmatan Awam (PSEE).

Rujukan Seksyen Daya Menyelesaikan Masalah

Rujukan ini mengandungi 70 contoh soalan yang boleh dijadikan latih-tubi selain mempersiapkan calon kepelbagaian bentuk serta format soalan sebenar PSEE. Soalan disediakan lengkap dengan jawapan dan cara penyelesaian.

Rujukan ini telah menjadi antara sumber panduan yang PROVEN membantu calon-calon sebelum ini. Malah, ada beberapa contoh soalan yang terkandung di dalam pakej rujukan ini hampir sama dengan soalan sebenar.

Lulus PSEE
Lulus PSEE
Lulus PSEE

Rujukan Extra Seksyen Daya Menyelesaikan Masalah ini adalah merupakan hasil usaha Tim Infokerjaya yang telah berusaha membantu calon kerja kerajaan sejak tahun 2008/2009 lagi. Ia satu-satunya panduan yang dikemaskini mengikut format terkini setiap kali pihak SPA mengumumkan peperiksaan.

Jika anda terlibat dengan peperiksaan online SPA dan memerlukan latih-tubi untuk seksyen Daya Menyelesaikan Masalah, boleh gunakan rujukan ini :

[Klik -->] Pakej Rujukan Extra Seksyen PSEE

Harga Rujukan Extra Seksyen

Pilih pakej mengikut Seksyen disediakan. Harga tempahan ebook rujukan dengan contoh soalan ini bermula dari RM40 untuk pakej single dan RM80 untuk pakej ultimate yang lebih berbaloi.

Buatlah pilihan untuk melakukan persediaan sebelum peperiksaan online sebenar. Jangan biarkan diri sesat tidak mengetahui hala tuju. Buat perancangan untuk LULUS PEPERIKSAAN, dan bukannya menjadi statistik calon gagal PSEE.

Semoga berjaya nanti.