Jul 2, 2020

10 Tips Temuduga Yang Kerap Diabaikan Calon

Dapat panggilan temuduga kerja? Tahniah buat anda. Dalam situasi semasa di mana lambakan calon memohon kerja melebihi daripada kekosongan, pastinya ia satu cabaran bagi memastikan panggilan temuduga berjaya.

Dalam pasaran kerja semasa, anda perlu bertindak bersama-sama, atau anda tidak akan berpeluang untuk memenangi persaingan kerja yang ada. Periksa diri anda dengan 10 tips temuduga yang kerap diabaikan di bawah ini.

10 Tips Temuduga Yang Kerap Diabaikan

Tips Temuduga

1. Buat kajian

Kaji syarikat bakal majikan anda dan pelajari selok-beloknya yang mungkin termasuklah perkhidmatan, produk, pelanggan dan pesaing kerana ia bakal memberikan kefahaman kepada anda.

Lebih banyak perkara yang anda ketahui tentang syarikat tersebut, lebih besar peluang untuk anda “menjual diri” anda semasa temuduga.

2. Pemerhatian Teliti

Pilih pakaian yang perlu dipakai semasa temuduga. Bergantung kepada industri dan posisi, dapatkan pakaian terbaik yang boleh anda pakai dan pastikan tiada kesan koyak padanya. Biar pun syarikat yang bakal anda sertai tidak mensyaratkan begitu, anda harus tunjukkan betapa seriusnya anda mahu berkhidmat dengan mereka.

Ingat perkara ini - anda berpakaian untuk menampilkan keyakinan anda.

3. Bersedia

Tips Lulus Temuduga

Bawa bersama fail yang mengandungi resume, salinan rujukan dan kertas untuk mencatat nota. Anda perlu ada beberapa soalan yang perlu disediakan untuk ditanyakan pada akhir sesi temuduga.

Sebagai langkah agar tidak terlupa, sertakan senarai semak pada kertas kecil untuk semakan akhir sebelum temuduga berlangsung.

4. Tepati Masa

Usah datang lewat untuk temuduga. Ambil inisiatif untuk datang lebih awal. Penting untuk anda memperuntukkan masa untuk merancang perjalanan, mungkin anda akan tersesat semasa mencari lokasi temuduga.

5. Tunjukan Minat

Tampilkan minat anda untuk mendapatkan posisi yang ditawarkan menerusi segenap aspek. Bersalaman dengan erat dengan temuduga dan tunjukkan “eye contact” untuk menzahirkan keyakinan anda. Berucaplah dengan nada yang yakin walaupun sebenarnya anda ada sedikit rasa gementar.

6. Dengar

Ini merupakan salah satu kemahiran dalam temuduga yang kerap diabaikan. Anda tidak boleh hanya mendengar. Adakalanya perkara yang tidak dikatakan sama penting dengan apa yang disebutkan.

7. Jawab soalan yang ditanya

Cara Nak Lepas Temuduga Kerja

Kebanyakan calon tidak fikir sama ada soalan yang diberikan oleh penemuduga benar-benar dijawab atau pun tidak. Mungkin anda faham apa yang ditanya, namun anda boleh mendapatkan penjelasan sekiranya anda tidak pasti.

8. Beri Contoh Spesifik

Siapkan teks kisah anda sebelum ditemuduga. Berikan contoh yang menceritakan kejayaan dan betapa uniknya anda. Sikap anda yang lalu boleh jadi pengukur kepada prestasi masa depan anda.

9. Tanya Soalan

Kebanyakan calon temuduga melepaskan peluang ini kerana tidak berminat untuk mencari informasi yang bernilai.  Soalan yang bakal anda tanyakan menjadi kayu pengukur untuk menilai minat anda terhadap bakal majikan.

10. Tindakan Susulan

Sama ada menerusi emel, surat atau panggilan telefon, tindakan susulan untuk menghubungi semula syarikat yang pernah menemuduga anda. Tindakan susulan selepas temuduga adalah peluang untuk mengingatkan penemuduga mengenai semua perkara yang berharga tentang diri anda untuk disumbangkan kepada syarikat.

Jangan lepaskan peluang terakhir ini untuk “pasarkan diri” anda.

Lulus Temuduga

Kesimpulannya, penting untuk anda yakin dan tenang dalam sesi temuduga.

Satu perkara yang patut ada ialah bersedia dengan sebaik-baiknya yang mungkin mengikut kemampuan anda. Dengan mengikuti panduan yang telah disebutkan di atas, anda akan berasa kurang gementar dan bersedia dengan positif untuk membentangkan diri anda.

Rahsia Untuk Lulus Temuduga Kerja Kerajaan

Nak tahu rahsia ramai yang dah lulus temuduga kerja kerajaan tak? Kami pasti ramai yang mencari jalan atau cara bagaimana nak lulus dan berjaya dalam temuduga kerja kerajaan yang dikendalikan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA).

Ada banyak tips dan petua yang boleh anda cari apabila anda Google di internet, untuk ketahui rahsia untuk lulus dalam temuduga SPA ini. Tetapi, tak ramai yang cari mengenai MENGAPA MEREKA GAGAL. Aha .. nak tahu?

Ketahui Rahsia Calon Sebelum Ini Lulus Temuduga Kerja Kerajaan

Rahsia Temuduga Kerajaan

Salah satu sebab tambahan kenapa ramai GAGAL dalam temuduga kerajaan adalah ramai calon yang terpilih ... mereka tipu diri sendiri dengan kata-kata di bawah:

  • susah nak lulus sebab aku tak ada 'kabel' macam Izzati
  • kalau aku lulus ni memang ajaib ler. Shikin yang bijak tu pun gagal kat temuduga gomen
  • fuhh ye ke aku boleh lulus ni? Macam 'tipis' jerr

Hentikan monolog negatif pada diri sendiri. Anda patutnya percaya dengan kelebihan, kemampuan, keupayaan diri anda sendiri.

Temuduga adalah untuk melihat perkara-perkara ini dengan lebih dekat. Penemuduga mahu lihat bagaimana anda berkeyakinan tinggi untuk menjawab soalan-soalan diberikan. Mereka mahu lihat apakah respon secara spontan yang dapat anda berikan yang memuaskan keperluan perjawatan.

Bantu diri anda sendiri.

Jangan negatif. Anda harus positif dan percaya. Untuk bantu anda melengkapkan diri bagi menghadapi temuduga kerja kerajaan, gunakan rujukan dan panduan yang dah terbukti membantu ramai calon sebelum anda.

Ini untuk mereka yang serius nak bantu diri sendiri sehingga berjaya lulus dan TIDAK GAGAL.

Andai anda kurang yakin, bertindak dan mula perbaiki diri. Gunakan rujukan dan panduan ini yang telah disusun dengan rapi sebagai persediaan anda sebelum, semasa dan selepas temuduga. Tak perlu lagi anda mencari masa untuk Google sesuatu yang kurang pasti di internet.


Hanya satu rujukan dan panduan lengkap dan padat. Segalanya telah disediakan untuk membantu anda. Jangan abaikan nasihat kami, kerana nanti anda akan menyesal ....

Gunakan rujukan yang sama yang telah bantu puluhan ribu calon terdahulu sebelum anda. Tak percaya? Semak di link di bawah ini:

[+] https://affiliates.jvsecurepay.com/go/temuduga-kerajaan/2624

Oh ya ...

Mungkin anda fikir, anda dah beberapa kali pergi temuduga kerja dan sudah cukup berpengalaman menghadapinya.

Tetapi ...

Terfikirkah anda. Seandainya anda sudah begitu mahir dalam selok-belok temuduga ini, mengapa sehingga sekarang anda masih lagi GAGAL untuk menjawat jawatan idaman dalam Perkhidmatan Awam?

Tentu anda silap di mana-mana.

Semak. Rujuk. Ikut panduan dari pakej ebook Rahsia Lulus Temuduga Kerja Kerajaan ini.

Mungkin anda lebih jelas di mana kesilapan anda selain bantu menaikkan lagi semangat serta iltizam untuk terus berusaha, berkeyakinan, mengelakkan unsur negatif sebelum, semasa dan selepas anda ditemuduga.

Rezeki di tangan Tuhan. Jika gagal kali ini bukan bererti anda gagal selamanya. Cuma usaha perlu ditambah. Mana tahu, dengan rujukan ini .. ia bakal membuka jalan dan pintu rezeki sangat luas untuk diri dan keluarga anda.

Ini rujukan untuk anda gunakan...

[+] https://affiliates.jvsecurepay.com/go/temuduga-kerajaan/2624

Semoga berjaya lulus dalam temuduga kerja kerajaan kelak. Kami doakan.

Baca ni juga ... dari salah seorang graduan atau calon yang telah menggunakan rujukan ini ..

Rahsia lulus temuduga SPA



Proses Pengambilan Pegawai Imigresen KP19 - PSEE, Psikometrik, Ujian Fizikal

Pegawai Imigresen KP19 adalah antara jawatan dalam perkhidmatan awam yang sering menjadi pilihan kepada ramai pencari kerja yang berkelulusan minima Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Ia adalah salah satu peluang untuk berada di dalam kerjaya Perkhidmatan Awam Malaysia yang menawarkan banyak imbuhan.

Dengan kelulusan minima SPM, calon yang terpilih akan menjalani beberapa proses pemilihan untuk ke jawatan Pegawai Imigresen gred KP19. Ia melibatkan Peperiksaan Online Kemasukan Perkhidmatan Awam (PSEE), ujian Psikometrik dan juga ujian fizikal serta kecergasan.

Deskripsi Tugas, Kelayakan dan Proses Pengambilan Pegawai Imigresen KP19


Deskripsi tugas untuk seorang Pegawai Imigresen KP19 meliputi tanggungjawab untuk menerima serta menyemak permohonan daripada warganegara dalam urusan pengeluaran passport dan dokumen perjalanan, pengeluaran visa dan pas.

Malah, tugas seorang Pegawai Imigresen KP19 juga meliputi menerima dan menyemak permohonan permit rakyat warganegara asing yang ingin memasuki negara samada untuk tujuan melancong, melabur, berniaga, belajar dan sebagainya.

Pegawai Imigresen KP19 juga terlibat dengan membuat tugas-tugas penguatkuasaan dan tugas-tugas imigresen di pintu-pintu masuk sempadan negara.

Kelayakan Akademik Pemilihan Pegawai Imigresen KP19


Untuk membuat permohonan menjadi Pegawai Imigresen KP19, pemohon mestilah mempunyai kelayakan akademik sekurang-kurang SPM:

  • lulus enam mata pelajaran termasuk Bahasa Melayu, dengan dua daripada mata pelajaran adalah di peringkat Kepujian dan selebihnya peringkat Lulus dalam satu peperiksaan; atau
  • lulus enam mata pelajaran termasuk Bahasa Melayu, dengan dua mata pelajaran adalah di peringkat Kepujian dan selebihnya peringkat Lulus yang dikumpulkan dalam dua peperiksaan dalam tempoh tiga tahun berturut-turut; dan
  • memenuhi syarat kelayakan Bahasa Melayu iaitu Kepujian dan subjek-subjek tertentu seperti mana yang disyaratkan dalam skim perkhidmatan.

Pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) akan menyemak permohonan calon berdasarkan kriteria kelayakan akademik di atas sebelum dipanggil untuk satu sesi peperiksaan online atau PSEE.

Peperiksaan Online (PSEE) Pegawai Imigresen KP19

Peperiksaan online ini secara langsung akan menapis calon yang dipanggil dalam beberapa aspek tertentu, biasanya PSEE akan merangkumi ujian berkaitan:

  1. Kebolehan calon untuk menyelesaikan masalah
  2. Kebolehan calon dalam penguasaan Bahasa Inggeris

Setelah calon lulus di dalam ujian PSEE ini, calon kemudiannya akan dipanggil dalam satu sesi ujian online berasingan iaitu Ujian Psikometrik. Ujian ini adalah berkaitan tingkah-laku, minat selain memastikan calon berkelayakan memenuhi aspek minima psikologi yang ditentukan Jabatan Imigresen.

Ujian Psikometrik

Ujian Psikometrik penting bagi menapis calon yang bakal berurusan dengan pelbagai situasi melibatkan emosi dan tindakan ketika bertugas sebagai pegawai barisan hadapan di semua pintu masuk negara selain urusan penguatkuasaan dan sebagainya.

Selain daripada PSEE dan Ujian Psikometrik, calon yang telah lulus di dalam kedua-dua peperiksaan dan ujian online ini perlu melepasi tapisan ujian fizikal, pancaindera dan kecergasan.

Ujian Fizikal, Pancaindera dan Kecergasan

Calon lulus perlu pastikan bahawa mereka memenuhi kriteria:


  • tinggi sekurang-kurangnya 1.57m bagi lelaki dan 1.53m bagi wanita tanpa bersepatu;
  • berat badan sekurang-kurangnya 48kg bagi lelaki dan 46kg bagi wanita;
  • mempunyai ukuran Indeks Jisim Badan (BMI) di antara julat 19 hingga 26;
  • mempunyai ukuran dada yang biasa sekurang-kurangnya 79sm dan semasa menarik nafas 84sm (lelaki sahaja);
  • lulus dalam ujian penglihatan bagi mata kiri dan kanan yang diuji berasingan dengan ketetapan V6/9 tanpa menggunakan cermin mata;
  • pengecaman warna dan pendengaran yang tidak cacat; dan
  • diperiksa dan diperakui sihat untuk berkhidmat oleh pengamal perubatan yang berdaftar.

Daripada proses pemilihan Pegawai Imigresen KP19 diterangkan di atas, nyata ia satu proses yang panjang dan mengambil masa. Maka, adalah penting calon yang ingin menjawat jawatan ini mempunyai keinginan dan minat mendalam dalam kerjaya ini.

Rujukan Khas PSEE Pegawai Imigresen KP19


Sebagai membantu calon yang bertuah terpilih untuk ke jawatan Pegawai Imigresen KP19, berikut adalah beberapa rujukan yang boleh digunakan sebagai persediaan.


Rujukan PSEE ini adakah rujukan khas yang telah disediakan oleh Tim Infokerjaya yang selama ini mempunyai kredibiliti membantu calon-calon untuk memasuki kerja kerajaan di Malaysia.

Malah, Tim Infokerjaya merupakan satu-satunya pengeluar rujukan bermutu termasuk untuk peperiksaan online PSEE, ujian Psikometrik, temuduga kerja kerajaan dan pelbagai lagi rujukan persediaan kemasukan perjawatan kerjaya di dalam perkhidmatan awam.

Rujukan Khas Ujian Psikometrik

Buat calon yang lulus di dalam PSEE Pegawai Imigresen, langkah seterusnya adalah memastikan lulus di dalam Ujian Psikometrik. Anda boleh gunakan rujukan Ujian Psikometrik di bawah untuk membantu memahami bagaimana ujian ini dibuat selain contoh-contoh soalan sebagai latih tubi:


Seandainya anda calon bertuah yang dipanggil SPA untuk PSEE Pegawai Imigresen KP19 dan juga Ujian Psikometrik, kami ucapkan semoga berjaya.

Gunakan peluang ini melakukan persediaan yang penting sebelum peperiksaan. Tunjukkan iltizam anda kerana hanya mereka yang bersungguh sahaja akan diberikan kelebihan oleh Tuhan untuk mencapai impian.

Jun 30, 2020

Contoh-Contoh Soalan PSEE Ujian Psikometrik

Dah siap buat latih-tubi soalan-soalan ujian Psikometrik? Anda kena rajin buat latihan dan sentiasa bersedia dengan pelbagai contoh soalan Psikometrik yang boleh memerangkap anda.

Tahun 2020, PSEE ujian Psikometrik dibuat kepada hampir semua jawatan dalam kerajaan termasuklah jawatan jawatan Pembantu Awam H11, Pembantu Arkib S19, Penghantar Notis H11, Pembantu Pegawai Latihan E19,  Pembantu Pendaftaran KP19,  Pembantu Perawatan Kesihatan U11 dan juga Pembantu Tadbir (Kewangan) W19.

Contoh Soalan Ujian Psikometrik

Contoh-Contoh Soalan Ujian Psikometrik

Kerajaan baharu mahu calon yang benar-benar layak sahaja. Tiada lagi kabel. Tiada lagi 'pintu belakang'. Itu sebab tahun-tahun sebelum ini, calon-calon tak berhadapan dengan ujian Psikometrik secara berasingan.

Kali ini, ujian Psikometrik dibuat secara berasingan meliputi lebih 100 soalan!!

Anda dah sedia untuk menjawab soalan-soalan ujian Psikometrik ini?

Contoh-Contoh Soalan Ujian Psikometrik Kerja Kerajaan

Di bawah disertakan beberapa contoh soalan ujian Psikometrik khas untuk rujukan anda. Contoh soalan di bawah boleh dijadikan rujukan asas untuk membiasakan diri anda dengan jenis soalan yang bakal anda hadapi nanti.

Contoh soalan ujian Psikometrik adalah seperti yang berikut :

1. Dalam sebuah acara atau aktiviti, anda biasanya berbual dengan :
A. Ramai orang termasuk orang yang belum dikenali.
B. Segelintir orang yang sudah dikenali sahaja.

2. Anda lebih menumpukan pada orang yang
A. Waras fikiran (sensible)
B. Imaginatif

3. Di antara perkara yang kurang diterima ialah
A. Hidup tanpa arah tuju
B. Hidup seperti biasa

4. Semasa membuat penilaian, anda biasanya terpengaruh oleh
A. Undang-undang berbanding kondisi
B. Kondisi berbanding dengan undang-undang

5. Anda lebih memberi perhatian kepada hal-ehwal yang
A. Memberi keyakinan
B. Memberi perasaan terharu

6. Anda lebih menggemari acara yang dimulakan dengan
A. Masa yang tepat
B. Secara santai

7. Pilihan anda dibuat secara
A. Teliti
B. Rawak

8. Dalam kelompok sosial anda, maklumat yang anda terima biasanya
A. Terima maklumat awal
B. Terima maklumat akhir

9. Fakta yang anda baca, terima dan dengar
A. Fakta yang benar
B. Fakta yang salah

10. Penulis sepatutnya menghasilkan artikel berdasarkan
A. Fakta dan isi yang benar
B. Analogi dan imaginasi rekaan

11. Anda lebih gemar jika dikelaskan sebagai individu yang
A. Sabar
B. Mesra

12. Anda membuat keputusan dengan
A. Moral
B. Logik

13. Pengalaman dalam kehidupan terjadi secara
A. Dirancang
B. Rawak

14. Anda perlu bersikap
A. Serius dan bercita-cita tinggi
B. Santai dan senang berbincang

15. Apabila bergaul dengan orang ramai
A. Anda memberi salam dahulu
B. Menunggu orang memberi salam

Contoh Soalan dan Rujukan Khas PSEE Pegawai Imigresen KP19

Tahniah buat anda yang dipanggil untuk Peperiksaan Online Memasuki Perkhidmatan Awam (PSEE) bagi jawatan Pegawai Imigresen KP19 untuk tahun (2020) ini. Walaupun jumlah permohonan tinggi, anda dikira bertuah kerana telah melepasi saringan kelayakan untuk menjalani PSEE ini.

PSEE adalah merupakan peperiksaan secara online yang dijalankan oleh pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) untuk menyaring calon-calon awal bagi kemasukan ke perkhidmatan awam Malaysia. Ia adalah peperiksaan dan ujian wajib bagi kebanyakan perjawatan diiklankan SPA.

Rujukan Contoh Soalan PSEE Terkini untuk Pegawai Imigresen KP19

Rujukan Contoh Soalan PSEE Terkini untuk Pegawai Imigresen KP19

PSEE untuk Pegawai Imigresen KP19 akan melibatkan soalan-soalan yang berkaitan dengan perjawatan, pengetahuan am mengenai negara serta undang-undang berkaitan Imigresen selain soalan yang akan menguji daya penyelesaian masalah calon.

Untuk pengambilan tahun 2020, SPA telah mengumumkan prosedur baharu untuk pengambilan Pegawai Imigresen KP19 di mana ia akan melibatkan dua ujian atau peperiksaan online iaitu PSEE dan juga Ujian Psikometrik sebelum calon dipanggil ke ujian fizikal, pancaindera dan kecergasan.

Ini adalah untuk memenuhi kehendak deskripsi tugas bagi KP19:

Deskripsi Tugas Pegawai Imigresen KP19
Bertanggungjawab menerima/menyemak permohonan daripada warganegara dalam urusan pengeluaran passport dan dokumen perjalanan, pengeluaran visa, pas dan permit kepada rakyat asing yang memasuki negara untuk tujuan melancong, melabur, berniaga, belajar dan sebagainya, membuat tugas-tugas penguatkuasaan dan tugas-tugas imigresen di pintu-pintu masuk.

15 Contoh Soalan PSEE Pegawai Imigresen Gred KP19


Bersandarkan kepada maklumat di atas, maka soalan-soalan PSEE Pegawai Imigresen KP19 berkemungkinan adalah seperti contoh-contoh soalan diberikan di bawah:


1. Apakah urusniaga yang dijalankan di kaunter Bahagian Operasi, Siasatan dan Pendakwaan?

i) Perkara yang melibatkan tinggal lebih masa sebelum 1 Januari 2020 (serah diri)
ii) Perkara yang melibatkan anak kepada warga asing yang lahir di Malaysia
iii) Kes kehilangan passport warga asing
iv) Bayaran kompaun

A. Semua di atas
B. i, ii dan iii
C. ii, iii dan iv
D. i, iii dan iv


2. Apakah URL atau alamat laman web untuk Sistem Temujanji Online (STO) Jabatan Imigresen?

A. www.imi.gov.my/STO
B. www.imi.sto.gov.my
C. www.sto.imi.gov.my
D. www.sto.gov.my


3. Apakah dimaksudkan dengan eksploitasi mengikut Seksyen 2, Akta Anti-pemerdagangan orang dan Anti-penyeludupan Migran 2007?

A. Segala bentuk eksploitasi seks, kerja atau perkhidmatan paksa, perhambaan atau amalan yang menyerupai perhambaan, pengabdian, apa-apa aktiviti yang menyalahi undang-undang atau pemindahan organ manusia.
B. Segala bentuk eksploitasi melibatkan perkhidmatan paksa, perhambaan serta pemindahan organ manusia yang menyalahi undang-undang Malaysia.
C. Segala bentuk eksploitasi melibatkan manusia, namun tidak termasuk perhambaan, pengabdian dan perkhidmatan paksa.
D. Eksploitasi melibatkan warga negara asing yang masuk ke Malaysia secara sah dan tidak sah, samada digunakan untuk tujuan pekerjaan atau lain yang menyalahi undang-undang.


4. Apakah dimaksudkan dengan Pemerdagangan Orang secara TEPAT mengikut terma digunakan oleh Jabatan Imigresen Malaysia?

A. Bermaksud jual-beli manusia secara tidak sah dan melanggar undang-undang di Malaysia, ini termasuklah pemindahan orang manusia.
B. Bermaksud segala perbuatan yang melibatkan pengambilan tenaga kerja secara tidak sah atau secara paksaan termasuklah perbuatan merekrut, melindungi dan penyediaan perkhidmatan - melindungi, menyediakan, menerima warga asing.
C. Bermaksud segala perbuatan yang melibatkan pemerolehan atau pengekalan tenaga kerja atau perkhidmatan seseorang melalui paksaan, dan termasuklah perbuatan merekrut, memindahkan, melindungi, menyediakan atau menerima seseorang bagi maksud eksploitasi
D. Bermaksud meniagakan orang untuk tujuan pengambilan kerja secara tidak sah sahaja.


5. Negara manakah di antara berikut yang TIDAK dibenarkan sebagai pembekal untuk pengambilan warga asing sebagai pembantu rumah di Malaysia?

A. Indonesia
B. India
C. Vietnam
D. Kemboja


6. Permit Masuk merupakan suatu dokumen yang membenarkan seseorang warganegara asing yang bukan bertaraf warganegara Malaysia untuk masuk dan tinggal di Malaysia. Permohonan Permit Masuk adalah terbuka kepada individu yang bukan bertaraf warganegara Malaysia (warganegara asing) yang ingin berada dan menetap di Negara ini.

Di antara berikut, manakah golongan yang TIDAK LAYAK untuk dipertimbangkan Permit Masuk?

A. Kategori Suami/Isteri/Anak umur bawah 18 tahun kepada warganegara.
B. Kategori Sistem Mata yang digunakan Jabatan Imigresen Malaysia.
C. Kategori Pelabur (High Net Worth Individual).
D. Kategori Pekerja Berkemahiran Tinggi untuk Perkhidmatan Sosial dan Hiburan.


7. Program 'Work & Holiday Visa Program' adalah salah satu program istimewa yang memberikan peluang kepada generasi muda negara asing untuk melancong sambil bekerja sambilan di Malaysia. Negara manakah yang terbabit dengan program ini?

A. Jepun
B. New Zealand
C. Australia
D. Korea Selatan


8. Tinggal melebihi tempoh yang dibenarkan di Malaysia adalah satu kesalahan dibawah seksyen 15(4) Akta Imigresen 1959/63 (Akta 155) iaitu pelanggaran seksyen 15(1)(c) akta yang sama.

A. Betul
B. Salah


9. Seksyen 15(4) Akta Imigresen 1959/63 (Akta 155) memperuntukkan denda tidak kurang daripada RM5,000.00 atau penjara tidak lebih 3 tahun atau kedua-duanya sekali untuk kesalahan tinggal di Malaysia setelah pas/permit tamat atau dibatalkan.

A. Betul
B. Salah


10. Pas Sempadan Malaysia - Thailand adalah dokumen yang dikeluarkan kepada warganegara Malaysia yang lahir atau bermastautin tetap melebihi satu (1) tahun di negeri Kedah, Perlis, Kelantan dan Daerah Hulu Perak (Pengkalan Hulu, Grik dan Lenggong) sahaja. Had perjalanan pas ini sah untuk perjalanan dari negeri-negeri di sempadan Malaysia ke selatan Thailand, meliputi kawasan atau wilayah berikut KECUALI:

A. Satun
B. Pattani
C. Phuket
D. Yala


Pun begitu, menurut SPA, sesi PSEE Imigresen KP19 bagi tahun 2020, hanya seksyen Daya Penyelesaian Masalah dan juga Kefahaman Bahasa Inggeris yang akan ditanya.

Berikut pula adalah antara contoh soalan daya penyelesaian masalah untuk PSEE Pegawai Imigresen KP19 ...


11. Sebuah syarikat yang mempunyai 80 orang pekerja. 25 peratus adalah pekerja pengurusan dan 15 peratus daripadanya adalah pekerja atasan yang terdiri dari warganegara Malaysia. Selebihnya adalah pekerja warga asing. Berapakah jumlah pekerja asing yang bekerja di syarikat ini?

A. 30 orang
B. 35 orang
C. 48 orang
D. 49 orang


12. Di dalam sebuah serbuan Imigresen untuk menahan warga asing, tangkapan telah dibuat membabitkan 49 orang, 3/7 daripada warga asing tersebut adalah lelaki. Didapati 25% daripada warga asing wanita dalam tangkapan tersebut tidak mempunyai dokumen yang sah kerana tinggal lebih masa. Hitungkan bilangan warga asing wanita yang telah tinggal lebih masa ini.

A. 9 orang
B. 8 orang
C. 7 orang
D. 5 orang


13. Ahmad seorang warga asing bekerja di Malaysia mempunyai wang simpanan sebanyak RM25,000 dan menggunakan 1/20 sebagai modal perniagaan jualan burger untuk mencari pendapatan tambahan. Setelah sebulan berniaga beliau memperolehi keuntungan sebanyak 3 kali harga modal tersebut. Berapakah jumlah keuntungan yang diperolehinya?

A. RM 2,500
B. RM 1,250
C. RM 5,000
D. RM 3,750


14. Sugu memerlukan 1 meter tali untuk mengikat 4 kotak buah. Berapakah panjang reben yang diperlukannya untuk mengikat 350 kotak buah?

A. 7.85 m
B. 78.5 m
C. 87.5 m
D. 8.75 m


15. Firdaus mempunyai tiga beradik yang kesemuanya bekerja di Malaysia. Umur Firdaus adalah separuh daripada umur abangnya. Umur adik Firdaus pula adalah 8 tahun kurang daripada umur Firdaus. Jika purata umur mereka bertiga adalah 16 tahun, berapakah umur abang Firdaus.

A. 28 tahun
B. 30 tahun
C. 32 tahun
D. 34 tahun


Untuk seksyen Kefahaman Bahasa Inggeris, PSEE KP19 akan melibatkan soalan-soalan yang disertakan dengan satu atau lebih perenggan ringkas berkaitan topik tertentu. Soalan-soalan akan ditanya bersandarkan kepada pemahaman calon terhadap petikan yang disertakan.

Soalan seksyen ini juga akan menguji calon dari segi pengetahuan tatabahasa iaitu mengenai penggunaan kata hubung, kata ganti dan sebagainya.

Untuk membolehkan anda membiasakan diri dengan pelbagai bentuk format soalan PSEE Pegawai Imigresen KP19 ini, bolehlah gunakan pakej rujukan yang disediakan oleh Tim Infokerjaya di bawah ini:





Pakej rujukan PSEE Pegawai Imigresen KP19 ini memfokuskan untuk membantu persediaan pantas exam anda dengan 90++ mukasurat penuh dilengkapi dengan 80 soalan dan jawapan setiap seksyen penilaian. Anda juga akan dibekalkan dengan nota-nota ringkas untuk persediaan pantas anda!

Ia merupakan pakej rujukan yang terbaik dan terbukti telah membantu ramai calon PSEE sebelum ini.


Jika serius untuk lulus dalam peperiksaan online ini, gunakan kelebihan ini, buatlah persediaan dengan pakej rujukan terkini yang telah disediakan khusus untuk 2020.

Jun 29, 2020

15 Contoh Soalan PSEE Latihan Separa Perubatan (Taraf Diploma)

15 Contoh Soalan PSEE Latihan Separa Perubatan. Anda calon yang dipanggil? Tak tahu bentuk soalan yang bakal ditanya dalam PSEE Latihan Separa Perubatan? Mahu buat persediaan rapi sebelum peperiksaan? Mahu lulus?

Menerusi post kali ini, kami akan kongsikan 15 contoh soalan-soalan peperiksaan PSEE  Latihan Separa Perubatan, yang disertakan dengan jawapan.

15 Contoh Soalan Peperiksaan Online (PSEE) Separa Perubatan (Taraf Diploma)

Contoh Soalan Peperiksaan Online (PSEE) Separa Perubatan (Taraf Diploma)

1. Badan perundangan di Malaysia mempunyai beberapa komponen utama KECUALI

A. Yang Dipertuan Agong
B. Parlimen
C. Dewan Negara
D. Dewan Rakyat

2. Pernyataan diatas adalah benar mengenai Padi Beras Nasional Berhad(BERNAS) KECUALI

A. Mengawal harga beras di Malaysia
B. Meluluskan lesen penanaman padi
C. Menjual padi secara borong dan runcit
D. Mengusahakan tanaman padi berskala besar

3. Malaysia telah menjadi tuan rumah untuk kali kedua bagi ASEAN SUMMIT yang kesebelas pada tahun 2005. Bilakah kali pertama Malaysia menjadi tuan rumah

A. 1976
B. 1977
C. 1987
D. 1992

4. Senarai di bawah adalah kuasa yang terdapat dalam Majlis Raja-Raja kecuali

A. Mempertimbangkan hal berkaitan dasar negara
B. Mempunyai kuasa untuk meluluskan undang-undang
C. Menyuarakan pendapat berkaitan agama islam
D. Menyemai hubungan baik antara kerajaan negeri dan kerajaan pusat.

5. Apakah cara yang selamat untuk mengelakkan kecederaan semasa bersenam?

I. Bersenam dengan program senaman kecergasan yang mendapat nasihat doktor.
II.Tambah 2 – 3 minit aktiviti senaman anda setiap minggu sehingga mencapat 30 minit.
III. Senaman dimulakan dengan selang seli dari 2 – 3 minit, disusuli 2 – 3 minit sepanjang 15 minit.
IV. Senaman dimulakan dengan peningkatan secara berperingkat-peringkat untuk minggu tertentu apabila anda semakin cergas.

A. I dan II
B. I, II dan III
C. II, III dan IV
D. I, II, III dan IV


6. Bilakah masanya anda perlu berhenti dari bersenam?

A. Bila anda berasa penat
B. Bila anda sudah bosan
C. Bila anda berasa sakit, pening dan tidak selesa
D. Bila hari sudah mula panas atau matahari terbenam

7. Berikut adalah senarai punca-punca keracunan makanan KECUALI

A. Logam berat contohnya tembaga, plumbum dan raksa.
B. Bakteria atau racun (toksin) bakteria tersebut dan virus.
C. Bahan kimia contohnya racun rumpai dan racun serangga.
D. Asid askorbik, asid folik, vitamin B12 atau cobalamin.

8. Berikut ialah simpton keracunan makanan KECUALI

A. Pening
B. Sakit kepala
C. Muntah-muntah
D. Berpeluh/demam

9. Bagaimanakah makanan boleh menjadi punca kepada keracunan makanan?

A. Makanan dimasak tidak sedap
B. Makanan dimasak oleh warga asing
C. Makanan tidak dimasak dengan baik
D. Makanan dimasak oleh tukang masak tidak mahir

10. Pilih pernyataan yang SALAH mengenai piramid makanan

A. Mee, nasi, bijirin, roti dan hasil bijirin dan ubi-ubian adalah makanan yang utama.
B. Mengandungi 5 kumpulan dengan 4 aras termasuk jumlah sajian harian yang dicadangkan.
C. Lemak, minyak, garam dan gula meningkatkan risiko penyakit kencing manis, sakit jantung, darah tinggi dan kanser.
D. 1500 kkal sehari cukup untuk seorang lelaki aktif, wanita yang sangat aktif, remaja lelaki dan wanita serta lelaki yang kurang berat badan.

11. Berikut ialah penyumbang kepada kanser serviks KECUALI

A. Strok
B. Merokok
C. Kerap hamil
D. Jangkitan HIV

12. Bagaimanakah kencing tikus boleh berjangkit pada manusia?

I. Dipindahkan menerusi air yang dicemari oleh air kencing binatang dan menyentuh bukaan kulit atau mata.
II. Dijangkiti menerusi air, makanan atau tanah yang dicemari kencing haiwan pembawa.
III. Melalui sentuhan kulit pada binatang yang menjadi pembawa.
IV. Menerusi air kencing binatang secara langsung.

A. I dan II
B. I, II dan III
C. II, III dan IV
D. I, II, III dan IV

13. Pemerintah Tertinggi Angkatan Tentera Negara dan Kepala Utama Negara merujuk kepada

A. Sultan
B. Ketua Menteri
C. Perdana Menteri
D. Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong

14. Dalam proses kejadian manusia, bilakah jantung mula terbentuk?

A. Selepas 1 minggu percantuman ovum dan sperma
B. Selepas 2 minggu percantuman ovum dan sperma
C. Selepas 3 minggu percantuman ovum dan sperma
D. Selepas 4 minggu percantuman ovum dan sperma

15. Pneumonia adalah jangkitan kuman pada paru-paru. Bahagian yang dijangkiti ialah

I. Pundi-pundi udara
II. Saluran pernafasan
III. Kerongkong
IV. Tekak

A. I dan II
B. I, II dan III
C. II, III dan IV
D. I, II, III dan IV


Jawapan Contoh Soalan

Berikut adalah jawapan kepada contoh-contoh soalan PSEE Latihan Separa Perubatan yang diberikan di atas. Boleh semak samada jawapan anda betul atau tidak.

  1. Jawapan : B
  2. Jawapan : D
  3. Jawapan : B
  4. Jawapan : B
  5. Jawapan: D
  6. Jawapan: C
  7. Jawapan: D
  8. Jawapan: A
  9. Jawapan: C
  10. Jawapan: D
  11. Jawapan: C
  12. Jawapan: A
  13. Jawapan: D
  14. Jawapan: D
  15. Jawapan: C

Mahukan lebih banyak contoh-contoh soalan untuk persediaan peperiksaan online (PSEE) Latihan Separa Perubatan? Gunakan pakej rujukan di bawah ini:

[+] Klik Sini Untuk Lebih Dapatkan Contoh Soalan PSEE Terkini Latihan Separa Perubatan

Pakej rujukan ini boleh anda tempah secara online untuk tempoh terhad. Ia mengandungi contoh-contoh soalan disusun mengikut format terkini PSEE SPA. Elakkan guna rujukan yang dah lapuk.


Nak tahu format terkini exam ini, pastikan anda rujuk kepada pakej rujukan ini. Ada penerangan lengkap mengenai format terkini selain bentuk-bentuk soalan yang bakal ditanya.

[+] https://affiliates.jvsecurepay.com/go/separa-perubatan/2624

Semoga selamat menempuh peperiksaan online ini nanti. Dengan persediaan yang padu, in Sha Allah, ia akan memudahkan anda kelak.

Rujukan Contoh Soalan PSEE Separa Perubatan

Rujukan Lengkap Dengan Contoh Soalan untuk PSEE Latihan Separa Perubatan 2020. Tahniah buat anda yang dipanggil untuk sessi saringan Peperiksaan Kemasukan Perjawatan Pekhidmatan Awam (PSEE) untuk Latihan Separa Perubatan.

Sesi PSEE Latihan Separa Perubatan dibuat sebanyak dua kali dalam setahun, iaitu pada intake Januari dan juga Julai. Setiap calon yang memohon akan diminta untuk jalani PSEE Latihan Separa Perubatan sebelum ke peringkat temuduga. Calon wajib lulus PSEE jika mahu disenaraikan ke peringkat seterusnya.

PSEE Latihan Separa Perubatan 2020

Rujukan PSEE Latihan Separa Perubatan Terkini

Sekiranya anda merupakan calon yang dipanggil untuk PSEE Latihan Separa Perubatan, pastikan anda telah siap sedia dengan pemahaman format soalan terkini selain memastikan anda membuat latih-tubi contoh-contoh soalan berkaitan Separa Perubatan.

Persaingan yang tinggi untuk ke Latihan Separa Perubatan, samada untuk lulusan sijil, diploma dan juga ijazah telah menyebabkan pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Awam dan juga Kementerian Kesihatan berhati-hati memilih calon yang layak.

PSEE adalah merupakan salah satu langkah untuk penyikiran awal calon-calon yang tidak mendapat skor yang baik berkaitan pengetahuan am, pengetahuan khusus selain info dan pemahaman berkaitan perjawatan.

Buat Persediaan Untuk Hadapi Peperiksaan Online Latihan Separa Perubatan

Peperiksaan Online Latihan Separa Perubatan

Calon yang berjaya lulus di dalam PSEE Latihan Separa Perubatan seterusnya akan ditemuduga sebelum ditempatkan ke pusat latihan yang telah ditetapkan.

Berikut adalah cabang-cabang dalam Latihan Separa Perubatan. Jika anda merupakan calon lulus PSEE ini nanti, anda berpeluang untuk mengikut Latihan Separa Perubatan bertaraf diploma seperti berikut:

  1. Latihan Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran
  2. Latihan Jurupulih Perubatan (Fisioterapi)
  3. Latihan Jurupulih Perubatan (Cara Kerja)
  4. Latihan Jururawat
  5. Latihan Juruterapi Pergigian
  6. Latihan Juruteknologi Makmal Perubatan
  7. Latihan Juruteknologi Pergigian
  8. Latihan Juru X-Ray
  9. Latihan Penolong Pegawai Farmasi
  10. Latihan Penolong Pegawai Perubatan

Untuk itu, jika anda merupakan calon dan mahu melakukan persediaan untuk hadapi peperiksaan online Latihan Separa Perubatan, boleh muat turun panduan berikut:

[+] Rujukan Pantas Peperiksaan Online Latihan Separa Perubatan

Semoga berjaya.

Jun 27, 2020

Cara Dapatkan Rujukan Ujian Psikometrik Terkini 2020

Ujian Psikometrik adalah salah satu ujian penting dalam peperiksaan online kemasukan ke jawatan kerja kerajaan. Kebanyakan jawatan dalam kerajaan memerlukan calon yang memohon untuk lulus di dalam ujian ini.

Ujian ini samada dijalankan secara berasingan atau disekalikan dalam ujian atau peperiksaan online yang dikendalikan oleh pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA).

Ujian Psikometrik untuk Calon Kerja Kerajaan

Cara Dapatkan Rujukan Ujian Psikometrik Terkini 2020

Ia ujian yang menguji tingkah-laku, tindak-balas, emosi para calon berdasarkan kepada jawatan yang dipohon dalam kerja kerajaan.

Ramai yang gagal kerana tidak faham dengan bentuk soalan ujian Psikometrik yang ditanya. Ini adalah kerana soalan-soalan dalam ujian ini kadangkala sedikit mengelirukan. Malah, ada jawapan-jawapan kepada soalan Psikometrik yang ditanya seolah hampir sama.

Jadi, penting untuk calon yang terlibat dengan ujian Psikometrik ini untuk faham bentuk dan jenis soalan ditanya. Kena buat latihan bagi mengenal-pasti cara menjawab dengan betul dan seterusnya lulus di dalam ujian Psikometrik ini.

Di internet, terdapat satu pakej rujukan khusus untuk mereka yang perlu menghadapi peperiksaan atau ujian Psikometrik ini.

Pakej Rujukan Ujian Psikometrik Terkini - Edisi 2020

Pakej rujukan ujian Psikometrik ini adalah terbitan Team Infokerjaya yang selama ini telah membantu ramai calon samada lepasan graduan, ijazah, diploma atau sijil untuk lulus di dalam peperiksaan online SPA mahupun temuduga yang dikendalikan oleh SPA serta agensi kerajaan.

Rujukan untuk ujian Psikometrik ini adalah merupakan rujukan dikemaskini, dan terkini untuk tahun 2020. Ia sangat sesuai digunakan oleh calon-calon penjawat awam yang perlu menghadapi peperiksaan atau ujian Psikometrik.

Cara Membeli Panduan atau Rujukan Psikometrik Terkini 2020

Jika anda berminat nak mendapatkan rujukan ujian Psikometrik ini, ikuti cara-cara berikut:

  1. Pergi ke laman web khas ini - https://affiliates.jvsecurepay.com/go/ujian-psikometrik/2624
  2. Baca keterangan dan info berkaitan rujukan ini dengan jelas.
  3. Klik pada butang 'Tempah Sekarang'
  4. Lihat tawaran khas/bonus yang disediakan (jika ada)
  5. Pilih pakej rujukan yang disediakan (jika ada)
  6. Klik pada butang 'Beli Sekarang'
  7. Isi email anda di ruangan disediakan, klik 'proceed'
  8. Isi butiran diri anda dengan lengkap dan klik 'I have read and accept the terms'
  9. Pilih kaedah pembayaran dan klik 'Pay now'. Dicadangkan gunakan Online Banking
  10. Buat pengesahan. Jika gunakan online banking atau Billplz, sila pilih bank anda untuk urusan seterusnya. Klik 'pay'.
  11. Proses pembayaran online banking akan dilaksanakan. Ikuti arahan yang diberikan.

Selesai.

Anda kemudiannya akan dihubungi menerusi email untuk muat-turun panduan ini.

Tidak sukar. Jika anda seorang graduan, pastinya proses pembelian dan tempahan tiada masalah.

Buat persediaan awal, jadilah seorang yang serius untuk peroleh kejayaan dalam PSEE Ujian Psikometrik kerja kerajaan ini.

Rujukan Contoh Soalan Untuk PSEE Imigresen KP19

Panik! Gabra! Risau! Tak tahu nak baca apa untuk peperiksaan online (PSEE) Pegawai Imigresen KP19 pada Julai 2020? Jika anda masih tercari-cari, anda sebenarnya bernasib baik kerana rujukan untuk peperiksaan online KP19 telah pun diterbitkan oleh Tim Infokerjaya.

Rujukan disertakan dengan contoh-contoh soalan PSEE Pegawai Imigresen ini telah dikemaskini mengikut format dan skema terkini 2020.

Rujukan Contoh Soalan PSEE Pegawai Imigresen KP19 Edisi 2020

Rujukan Contoh Soalan PSEE Pegawai Imigresen KP19 Edisi 2020

Pakej rujukan untuk PSEE Pegawai Imigresen ini telah disediakan untuk membantu calon menjiumatkan masa persediaan exam ini. Ia disediakan bersama nota-nota ringkas yang penting sebagai rujukan untuk menjawab peperiksaan online itu kelak.

Rujukan ini akan memberikan gambaran jelas bagaimana soalan-soalan ditanya. Ia berdasarkan kepada format terkini peperiksaan online untuk jawatan Pegawai Imigresen KP19, melibatkan hanya dua seksyen utama:

  1. Seksyen A - Daya Menyelesaikan Masalah
  2. Seksyen B - Kefahaman Bahasa Inggeris

Seksyen A

Ia akan melibatkan soalan-soalan matematik. Ada yang memerlukan rumus matematik. Jadi, rujukan ini menyediakan formula-formula padat, ringkas dan utama sebagai panduan. Soalan-soalan yang disediakan akan lengkap dengan cara menyelesaikan supaya calon faham bagaimana untuk mendapatkan jawapan yang tepat.

Ada kalanya, soalan-soalan di seksyen A ini akan bertanyakan soalan yang berbentuk masalah yang berkaitan dengan perlaksanaan tugas dan tanggungjawab seorang Pegawai Imigresen. 

Seksyen B

Soalan kefahaman Bahasa Inggeris akan melibatkan satu teks atau artikel. Soalan akan ditanya untuk menguji kefahaman calon mengenai isi artikel tersebut.

Soalan juga akan melibatkan pemahaman calon mengenai tatabahasa, penggunaan kata nama, kata hubung dan sebagainya.

Seandainya anda adalah calon yang terbabit di dalam peperiksaan PSEE Pegawai Imigresen KP19 untuk sesi Julai 2020, gunakan kesempatan ini untuk buat ulangkaji menggunakan pakej rujukan ini.

Rujukan Contoh Soalan PSEE Imigresen KP19

Tempahan segera boleh diakses menerusi link berikut -


Pastikan ia adalah versi rujukan terkini 2020 dan bukannya versi lama yang dah outdated.
Semoga membantu.

Jun 22, 2020

Cara Nak Lulus Peperiksaan Online SPA

Bagaimana Cara Nak Lulus Peperiksaan Online SPA? Ramai calon yang dipanggil untuk hadapi peperiksaan online oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) nak tahu cara dan tips untuk lulus di dalam peperiksaan online ini. Kami juga pasti, anda antara calon yang mencari tips tersebut.

Almaklumlah, peperiksaan online SPA nampak mudah tetapi ianya adalah cara terawal pihak SPA menyingkirkan calon-calon yang memohon perjawatan dalam kerajaan. Maka, walaupun nampak mudah, tetapi tahap untuk lulus peperiksaan online SPA adalah sangat sukar.

Cara Nak Lulus Peperiksaan Online SPA

Cara Nak Lulus Peperiksaan Online SPA

Ramai calon yang telah hadapi peperiksaan online SPA gagal disebabkan satu faktor sahaja. Nak tahu apa faktor tersebut?

Faktor Gagal Dalam Peperiksaan SPA

Faktor tersebut adalah kurangnya persediaan untuk hadapi peperiksaan online SPA. Disebabkan oleh faktor ini, maka ramai calon yang gagal disebabkan tidak tahu cara menjawab, tidak tahu bentuk soalan, line internet kurang pantas, browser di komputer tidak sesuai dan macam-macam lagi.

Itu belum lagi dengan mereka yang memang tak tahu langsung nak menjawab setiap soalan yang ditanya di dalam peperiksaan online SPA ini. Tak tahu nak pilih mana satu jawapan yang tepat. Tak tahu nak pilih mana satu pilihan terbaik untuk soalan mudah yang ditanya.

Ramai gagal sebab ini.

Bukan kami yang kata, tetapi pihak SPA sendiri pernah maklumkan faktor dan sebab kegagalan ramai calon dalam peperiksaan yang mereka kendalikan.

Ada bekas calon kata, sistem peperiksaan online SPA tak mantap, banyak isu dan masalah.

Itu sekadar alasan semata, disebabkan mereka gagal di dalam peperiksaan tersebut. Jika mereka lulus, mereka tak akan ada isu.

Peperiksaan bukan dibuat semborono. Pelbagai persediaan dibuat oleh pihak berwajib untuk pastikan semua calon dapat peluang menjawab dengan baik. Peperiksaan ini adalah tahap pertama untuk memilih calon yang sesuai dengan jawatan yang dipohon.

Peperiksaan Online SPA - Cara Pihak SPA Singkirkan Calon Awal

Tips lulus peperiksaan online oleh SPA - Buat persediaan awal

Nah .. cukup mudah sekali pihak SPA menyingkirkan calon yang dah lama menantikan peluang untuk mendapatkan kerja di sektor awam.

Kena realistik. Ada berjuta calon yang memohon kerja dengan menggunakan laman web SPA. Malah, setiap hari ada sahaja permohonan baru. Setiap yang memohon akan ditapis menerusi beberapa kaedah oleh SPA, antaranya ialah menerusi peperiksaan online dan juga temuduga.

Jika anda dipanggil untuk hadapi peperiksaan online SPA, anda sudah dikira bertuah. Tuah anda untuk diuji sebelum dipilih untuk ke peringkat seterusnya.

Belum lagi untuk perjawatan. Anda peringkat lain untuk anda hadapi.

Wajib LULUS!

Jadi, seandainya dipilih untuk hadapi peperiksaan online SPA, anda WAJIB LULUS. Anda perlu lulus peperiksaan ini supaya anda membuka peluang lebih cerah untuk dapatkan jawatan yang anda mohon.


Dan sepertimana disebut dari awal tadi, tiada cara lain untuk lulus di dalam peperiksaan online SPA melainkan anda melakukan persediaan, fizikal dan mental.

Anda mesti buat persediaan, kalau boleh seawal yang boleh. Sebaik sahaja anda ketahui bahawa anda dipilih untuk hadapi peperiksaan online SPA, terus sahaja lengkapkan diri dengan rujukan, panduan, contoh soalan dan macam-macam lagi.

Jangan sesekali anda ambil mudah.

Untuk lebih banyak tips, panduan, contoh soalan untuk peperiksaan, sila langgan dengan kami menerusi ruangan disediakan. Hanya masukkan email anda sahaja. Tiada sebarang kos untuk anda, ianya PERCUMA!