Ebook Rujukan Peperiksaan Online Penguasa Bomba KB29/KB41

Pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) telah mengumumkan terdapat dua peperiksaan online melibatkan jawatan Penguasa Bomba untuk gred KB29 dan juga KB41. Peperiksaan online untuk jawatan Penguasa Bomba ini dijadualkan akan berlangsung serentak pada 19 November 2020.

Walaupun peperiksaan online Penguasa Bomba melibatkan dua gred berbeza, tetapi kedua-dua peperiksaan akan dilakukan serentak dengan format yang sama iaitu melibatkan tiga seksyen utama. Buat calon yang dipanggil untuk kedua-dua peperiksaan, calon hanya perlu menjawab peperiksaan online untuk gred KB41 sahaja (abaikan KB29).

Rujukan Peperiksaan Online Penguasa Bomba

Ebook Rujukan Peperiksaan Online Penguasa Bomba
Jika anda merupakan calon bertuah dipanggil untuk peperiksaan online Penguasa Bomba, samada untuk gred KB29 mahupun KB41, anda akan memerlukan rujukan khas sebagai persediaan untuk peperiksaan ini. Peperiksaan ini bakal menentukan kelayakan anda untuk ke peringkat seterusnya.

Untuk pengetahuan anda, terdapat 100 kekosongan untuk jawatan ini.

Amnya, daripada pengalaman kami membantu calon-calon peperiksaan online SPA sebelum ini, pastinya peperiksaan seperti ini (dgn jumlah kekosongan tinggi) akan melibatkan lebih puluhan ribu calon. Semuanya ingin lulus dan memastikan dapat ke peringkat seterusnya iaitu temuduga untuk jawatan Penguasa Bomba.

Maka, buat calon yang terlibat, adalah sangat penting melakukan persediaan secukupnya bagi menghadapi peperiksaan ini. Antara persediaan yang penting perlu dilakukan oleh setiap calon terlibat peperiksaan online Penguasa Bomba KB29 mahupun KB41 adalah:

  • Mengetahui dengan jelas format peperiksaan online (terkini/terbaru)
  • Menyediakan nota berkaitan pengetahuan am
  • Membuat latih-tubi contoh-contoh soalan setiap seksyen

Info Am Exam Online KB29/KB41

Untuk sesi November 2020, peperiksaan online Penguasa Bomba akan melibatkan 3 seksyen berikut:

  1. Seksyen A: Pengetahuan Am
  2. Seksyen B: Daya Menyelesaikan Masalah
  3. Seksyen C: Kefahaman Bahasa Inggeris


Calon perlu menjawab soalan-soalan diberikan dalam masa yang telah ditetapkan. Memandangkan peperiksaan akan dilakukan secara online, maka soalan-soalan yang akan diberikan adalah berbeza untuk setiap calon terlibat.

Risau tiada persediaan untuk peperiksaan ini?

Tim Infokerjaya sedang dalam proses menyediakan rujukan khas untuk peperiksaan online Penguasa Bomba ini. Dan kami percaya, rujukan ini bakal membantu calon terbabit, sama seperti calon-calon sebelum ini yang telah berjaya lulus peperiksaan dan alhamdulillah, diterima ke jawatan yang dipohon.

Jika anda calon yang terlibat untuk peperiksaan ini, boleh dapatkan pakej rujukan ini mulai 15 November 2020 jam 10:00 pagi menerusi pautan di bawah ini:


Rujukan Contoh Soalan Exam Penguasa Bomba

Tempahan untuk pakej rujukan ini adalah terhad untuk tempoh masa tertentu. Ianya adalah jualan terkawal untuk mengelakkan plagiat selain penjualan tidak sah (tanpa kebenaran) penerbit.

Maka, pastikan anda mendapat rujukan yang betul dan sah, menerusi link disediakan tadi.