Rujukan PSEE Pembantu Pendaftaran KP19

Adakah anda calon yang dipanggil untuk peperiksaan online jawatan Pembantu Pendaftaran KP19 sesi Oktober 2020? Jika anda adalah calon yang memerlukan sumber rujukan dan juga contoh soalan untuk PSEE Pembantu Pendaftaran gred KP19, anda sedang berada di laman web yang betul.

PSEE untuk Pembantu Pendaftaran KP19 sesi Oktober 2020 adalah untuk calon-calon Semenanjung. Sebelum ini, ujian yang sama pernah diadakan sekitar Januari 2020 untuk calon Sabah dan Sarawak.

Rujukan Contoh Soalan PSEE Pembantu Pendaftaran KP19

Rujukan Persediaan PSEE Pembantu Pendaftaran KP19 Oktober 2020
Untuk peperiksaan online jawatan KP19 pada Oktober ini, format peperiksaan terkini dikeluarkan oleh pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) adalah melibatkan seksyen berikut:

  1. Seksyen A: Daya Menyelesaikan Masalah
  2. Seksyen B: Kefahaman Bahasa Inggeris

Peperiksaan PSEE ini adalah untuk memilih calon yang berkelayakkan bagi mengisi jawatan Pembantu Pendaftaran di Jabatan Pendaftaran Negara (Semenangjung). Ia adalah proses biasa yang dilakukan oleh pihak SPA sebelum memanggil calon yang lulus PSEE ke temuduga.

Ramai calon gagal ke peringkat seterusnya kerana tidak melakukan persediaan yang rapi.

Setiap seksyen peperiksaan ada soalan-soalan yang mampu memerangkap calon. Jika calon kurang faham mengenai bentuk soalan ditanya, mungkin senang terkena jerat untuk menyingkirkan calon ini.

Contohnya dalam seksyen A yang melibatkan soalan-soalan matematik dan logik. Ada calon yang kurang faham bentuk soalan, sehingga memikirkan cara yang rumit untuk menyelesaikannya, walhal soalan adalah secara 'direct question'. Ada juga soalan seksyen ini yang seolah berbentuk teka-teki, yang cuba mengelirukan calon dalam memilih jawapan yang tepat.

Seksyen B yang melibatkan soalan-soalan berbentuk perenggan akan menguji kefahaman calon dari segi penggunaan ayat, penggunaan tatabahasa dan sebagainya. Kesilapan kecil boleh berlaku seandainya calon tidak betul-betul memahami teks disediakan, dan soalan yang diajukan.

Elakkan diri dari terkena jerat soalan-soalan yang boleh menyebabkan anda sebagai calon Pembantu Pendaftaran gagal dalam sesi peperiksaan online Oktober ini.

Kami syorkan anda gunakan rujukan yang betul dan sesuai dengan format terkini peperiksaan. Awas dengan lambakan contoh soalan yang sudah lapuk yang banyak boleh diperoleh di Google.

Gunakan rujukan ini ...


Ebook Rujukan PSEE Pembantu Pendaftaran KP19


Tempahan untuk rujukan ini yang disertakan sekali dengan contoh-contoh soalan (beserta jawapan) akan dibuka mulai 12 Oktober 2020 jam 10:00 pagi menerusi pautan di bawah:

Tempahan Rujukan PSEE Pembantu Pendaftaran KP19

Tempahan akan ditutup sehari sebelum peperiksaan sebenar untuk memberikan tempoh masa yang kritikal bagi calon terbabit membuat persediaan dan mengelakkan dari kekeliruan ketika peperiksaan sebenar berlansung.