Video Panduan Jawab Peperiksaan Online SPA

Syabas dan tahniah andai anda dipanggil oleh pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) untuk duduki peperiksaan online. Ini bermakna anda layak untuk menjalani tapisan pertama dalam permohonan kerja di dalam sektor kerajaan.

Info Berkaitan Peperiksaan Online SPA

Video Panduan Jawab Peperiksaan Online SPA
Tapisan pertama ini adalah bersandarkan kepada kelayakan akademik serta pengalaman anda, seperti yang diisi di dalam permohonan online perjawatan di laman web SPA. Ia juga berdasarkan kepada permohonan yang telah anda buat untuk sesuatu jawatan yang disenaraikan.

Biasanya, pihak SPA akan menghantar email kepada anda memberitahu tentang panggilan hadiri peperiksaan ini. Itu sebab email yang aktif diperlukan agar anda tidak terlepas peluang kepada sebarang hebahan dibuat oleh pihak SPA.

Makluman akan dihantar paling tidak, seminggu sebelum tarikh peperiksaan online menerusi email calon.

Wajib Buat Semakan Online Info Peperiksaan

Dan semua calon yang ada memohon jawatan yang dipohon mesti menyemak secara online samada mereka terlibat dengan peperiksaan ini, selain maklumat berkaitan peperiksaan tersebut bakal diadakan di laman web SPA.

Bukan semua jawatan dipohon menerusi SPA perlu menghadapi peperiksaan online ini.

Terdapat beberapa jawatan di mana syarat kelayakan adalah terbuka dan sesetengahnya memerlukan bakat tertentu, skim perkhidmatan telah mensyaratkan agar calon lulus peperiksaan khas yang ditadbir oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia.

Terdapat beberapa skop ujian yang ditadbir iaitu kognitif, aptitud, bakat, sahsiah dan fizikal. Pun begitu, soalan-soalan yang akan ditanya bergantung juga dengan jenis, gred, dan skop jawatan.

Calon-calon yang lulus peperiksaan khas ini, biasanya akan dipanggil untuk satu sessi temu duga. 

Manakala, bagi memasuki Perkhidmatan Pegawai Tadbir dan Diplomatik, calon-calon yang lulus peperiksaan disyaratkan pula supaya wajib lulus tapisan di 'Assesment Centre' sebelum dipanggil temu duga.

Video Panduan Menjawab Peperiksaan Online SPA

Buat anda yang mungkin pertama kali menghadapi peperiksaan online dikendalikan oleh SPA, bolehlah tonton video di bawah ini sebagai persiapan awal untuk hadapi peperiksaan tersebut.

Ia merupakan panduan penting yang menunjukkan langkah-langkah untuk memulakan peperiksaan online ini.